Het is een misverstand dat correctieve behandelingen aan het lichaam een overwegend cosmetische achtergrond zouden hebben. Het aanpassen of corrigeren is soms ook wenselijk om andere redenen. U kunt daarbij denken aan behandelingen of operaties die tot doel hebben om pijn en/of andere lichamelijke klachten weg te nemen. Ook een schaamlip- of labiaverkleining kan hieronder vallen. Door middel van deze ingreep worden de te lange of te grote schaam lippen van de vagina teruggebracht tot meer natuurlijke proporties. Voor het laten uitvoeren van een schaamlipcorrectie kunt u terecht bij Kliniek Veldhoven.

Voordelen van behandeling van grote binnenste schaam lippen

Vrouwen met relatief grote binnenste schaam lippen kunnen daar veel hinder van ondervinden in het dagelijks leven. Het kan bijvoorbeeld leiden tot pijn tijdens het vrijen of bij het dragen van een strakke broek. Maar ook bij andere activiteiten en in andere situaties kunnen te lange schaamlippen voor pijn zorgen. De pijn en irritatie ontstaan doordat de gevoelige binnenste lippen uitsteken tussen de beschermende buitenste schaamlippen. Het voordeel van het verkleinen van de schaam lippen is niet alleen dat vrouwen meer plezier ervaren bij het vrijen, maar tevens dat sporten, fietsen en paardrijden minder pijnlijk zijn. Daarnaast hoeft de vrouw zich na de ingreep niet meer beperkt te voelen in haar kledingkeuze. Zo kan een schaamlipverkleining het leefgenot dus in meerdere opzichten verbeteren.

Ingreep om schaam lippen te corrigeren

Te grote binnenste schaam lippen kunnen verschillende oorzaken hebben. Een daarvan is simpelweg de wijze waarop de labia zich in de puberteitsjaren heeft ontwikkeld. Daarnaast kunnen naar buiten stekende of hangende kleine labia het natuurlijke gevolg zijn van een zwangerschap. Vrouwen die een schaamlipverkleining wensen zijn met een betrekkelijk eenvoudige ingreep geholpen. In feite behelst de behandeling niet meer dan een huidreductie van de te grote binnenste schaam lippen. Kliniek Veldhoven voert deze correctie uit onder plaatselijke verdoving bij vrouwen van achttien jaar en ouder. De poliklinische ingreep neemt ongeveer een uur in beslag en wordt verricht door een ervaren team dat bestaat uit een vrouwelijk plastisch chirurgisch team. Na de correctie worden de labia minora bij een staande positie in principe omsloten door de labia majora.

Grote binnenste schaam lippen chirurgisch laten verkleinen

Zoals bij veel operatieve correcties aan het lichaam moet ook bij het verkleinen van de schaam lippen een rust- en herstelperiode in acht worden genomen. In de eerste dagen na de behandeling zullen de binnenste labia nog wat gezwollen zijn. Verder kan men last hebben van kleine bloeduitstortingen en beperkt bloedverlies. Doorgaans zijn deze klachten na één tot zes weken verdwenen. Het genezingsproces en de structuur van de huid hebben echter vaak wel enige invloed op het uiterlijk van de binnenste schaamlippen. Hierdoor kunnen de labia namelijk een wat onregelmatige vorm krijgen. Wanneer u een verkleining van de grote binnenste schaam lippen overweegt, neemt u dan gerust contact met on op voor een consult. Voor een prijsoverzicht zie kosten schaamlipcorrectie.